Omdat een merk zonder hart bij niemand leeft

PASTIEL & EMPATEC

De social enterprise die ons aan het hart gaat

Broer en zus, elk met een heel eigen karakter

Empatec is van origine een organisatie gericht op sociale werkvoorzieningen en is actief op meerdere plekken in Friesland.  De organisatie bestaat uit 12 vakbedrijven met verschillende expertises, variërend van eenvoudige inpakwerkzaamheden en schilderen tot een tomatenkwekerij. Empatec heeft 1300 medewerkers klaarstaan voor allerlei verschillende werkzaamheden.

 

Een nieuwe invulling van de kerntaak van Empatec - mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt laten doorstromen naar regulier werk - heeft gezorgd voor de geboorte van Pastiel. Pastiel helpt ieder jaar gemiddeld 400 mensen aan een baan. Soms stroomt men via Empatec door naar een nieuwe baan en soms wordt men zonder tussenkomst van Empatec bij een extern bedrijf in dienst genomen.

De opdracht 
Er ontstond een vraag naar een positionering waarin de nieuwe situatie duidelijk wordt belicht vanuit één gezichtsveld, maar met twee uitingen naar de markt. Dit om de relevante rol van beide bedrijven te duiden binnen het landschap van sociaal ondernemerschap.

Aan Sprog de taak om de merken te verbinden als broer en zus, maar wel allebei met een eigen gezicht. Hiervoor moest er een communicatiestrategie worden ontwikkeld, die zou zorgen voor een heldere en sterke marktpenetratie waarbij beide bedrijven hun eigen speelveld helder definiëren. Samen één, maar allebei met een eigen individuele kracht.

Onze strategie
Sprog heeft beide bedrijven een nieuw gezicht gegeven. In de eerste plaats door het zoeken van een gemene deler, om daarna het gezamenlijke doel zichtbaar te maken: groei en ontwikkeling. Iets wat Pastiel en Empatec onlosmakelijk met elkaar verbindt.

De reis van ieder individu
Beide bedrijven vinden dat ieder mens uniek is en dat ieder mens een kans op de arbeidsmarkt én de keuze voor zijn of haar eigen pad verdient. De bedrijven hebben ieder een eigen plek binnen dat proces van vooruitgang gekregen. Een eigen plek, die weer uit te splitsen is naar twee verschillende werkvelden: zo begeleidt Pastiel de vraag ‘waar wil je naartoe groeien?’ en heeft Empatec daarvoor de juiste mogelijkheden binnen handbereik. Op die manier is voor beide bedrijven een eigen identiteit en plaatsbepaling geduid.

Verschillende identiteiten,
maar wel... broer & zus

Met deze visie op groei en ontwikkeling in het achterhoofd creëerde Sprog twee huisstijlen die nét genoeg gelijkenissen vertonen om de verwantschap te duiden, maar tegelijkertijd genoeg eigen karakter hebben om duidelijk te maken dat er sprake is van twee verschillende bedrijven.

Herkenbare beeldtaal
Niet alleen de herkenbare grafische beeldtaal, maar ook de fotografie is toegespitst op beide merken. De mate van begeleiding die deelnemers nodig hebben, is bij Empatec hoger dan bij Pastiel. Vandaar dat de deelnemers bij Empatec vaak in combinatie met een begeleider op de foto’s te zien zijn. Bij Pastiel speelt de terugkeer van de deelnemer in een regulier arbeidsproces een grote rol, waardoor de Pastiel-werknemer trots naar voren wordt geschoven door de werkgever.

Websites
Sprog heeft een webconcept met templates ontwikkeld, dat als basis dient voor de twee verschillende verschijningsvormen. Hierdoor is er niet alleen een optimale herkenbaarheid en broederschap gecreëerd, maar is er ook ingespeeld op een kostenbesparend model vanwege de bewuste keuze voor twee websites: ieder met een eigen domein en URL.

Bouwen aan een corporate identity
Op beide bedrijven hebben we huisstijlmanagement toegepast. Zo hebben we - in een traject naar een nieuwe uiting - ervoor gezorgd dat alle vestigingen in één keer dezelfde ‘look and feel’ zenden.

Brochures
Het salesteam van Empatec en Pastiel had een sterke behoefte om iets tastbaars achter te laten bij potentiële webprospects. Sprog heeft voor 12 werkbedrijven verschillende brochures gemaakt die een heel duidelijk inzicht geven in hun denkkracht.

Recente projecten

Univé Verzekeringen - Strategie, design & interne verankering

Univé Verzekeringen
Strategie, design & interne verankering

Univé is een grote speler in verzekeringsland en hecht grote waarde aan het idee dat je samen sterker staat. Hoe maak je van een verzekeraar een warm zekerheidsmerk?

Lees meer
Pastiel & Empatec

Pastiel & Empatec

Twee merken die aan de ene kant een innige band met elkaar hebben, maar aan de andere kant ook behoorlijk van elkaar verschillen. Hoe zet je deze twee merken goed op de markt?

Lees meer
KraamZus

KraamZus

Aangezien wij al een behoorlijke tijd samen met KraamZus bouwen aan het merk van deze marktleider, zijn we een dankbaar klankbord voor de organisatie geworden.

Lees meer
Laat me meer projecten zien