Omdat een merk zonder hart bij niemand leeft

PASTIEL & EMPATEC

De social enterprise die ons aan het hart gaat

Broer en zus, elk met een heel eigen karakter

Empatec is van origine een sociale werkplaats en is actief op meerdere plekken in Friesland. De organisatie bestaat uit 12 vakbedrijven met verschillende expertises, variërend van eenvoudige inpakwerkzaamheden en schilderen tot een tomatenkwekerij. Men heeft 1300 medewerkers klaarstaan voor allerlei verschillende werkzaamheden. Men is er trots op dat in 2015 maar liefst 250 mensen aan een reguliere baan zijn geholpen.

 

Een nieuwe invulling van de kerntaak van Empatec (i.e. zorgen dat mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt doorstromen naar regulier werk) zorgde voor de geboorte van Pastiel. Pastiel helpt ieder jaar gemiddeld 400 mensen aan een baan. Soms stroomt men via Empatec door naar een nieuwe baan en soms wordt men zonder tussenkomst van Empatec bij een extern bedrijf in dienst genomen.

De uitdaging
Twee merken die aan de ene kant een innige band met elkaar hebben, maar aan de andere kant ook behoorlijk van elkaar verschillen. Welk gezicht heeft het ene merk ten opzichte van het andere merk en hoe zet je deze twee merken goed op de markt?

Het nieuwe uitgangspunt
De overeenkomst tussen beide merken is dat men vindt dat ieder mens uniek is en ieder mens een kans op de arbeidsmarkt verdient. Waarbij iedere deelnemer de kans krijgt om zijn of haar eigen pad te kiezen. Het is de start van een persoonlijke reis, die zo ver reikt als de capaciteit van ieder individu. Voor sommige deelnemers gaat het om de bestemming, voor andere deelnemers is iedere stap een reis op zich. Waar die reis je ook brengt: groei ligt binnen handbereik bij zowel Pastiel als Empatec!

Verschillende identiteiten, maar wel... broer & zus
Met de reis in het achterhoofd creëerden wij twee huisstijlen die nét genoeg gelijkenissen vertonen om de verwantschap te duiden, maar tegelijkertijd genoeg eigen karakter hebben meegekregen om duidelijk te maken dat er sprake is van twee verschillende bedrijven.

Herkenbare beeldtaal
Naast een herkenbare grafische beeldtaal, is ook de fotografie toegespitst op beide merken. De mate van begeleiding die deelnemers nodig hebben is bij Empatec hoger dan bij Pastiel. Vandaar ook dat de deelnemers bij Empatec vaak in combinatie met een begeleider op de foto’s te zien zijn. Bij Pastiel speelt terugkeer van de deelenemer in een regulier arbeidsproces een grote rol, waarbij de Pastiel-werknemer trots naar voren is geschoven door de werkgever.

Interne launch
Tijdens een geweldige lancering van de nieuwe positionering, in het gezelschap van een groot aantal Pastiel en Empatec deelnemers, werden de nieuwe huisstijlen wereldkundig gemaakt. De deelnemers die de eer hadden de voertuigen van Empatec te mogen sieren, waren apetrots en hadden absoluut geen moeite met alle belangstelling die hen ten deel viel.

Recente projecten

Univé Verzekeringen - Strategie, design & interne verankering

Univé Verzekeringen
Strategie, design & interne verankering

Univé is een grote speler in verzekeringsland en hecht grote waarde aan het idee dat je samen sterker staat. Hoe maak je van een verzekeraar een warm zekerheidsmerk?

Lees meer
Pastiel & Empatec - Positionering, design en interne verankering

Pastiel & Empatec
Positionering, design en interne verankering

Twee merken die aan de ene kant een innige band met elkaar hebben, maar aan de andere kant ook behoorlijk van elkaar verschillen. Hoe zet je deze twee merken goed op de markt?

Lees meer
KraamZus - Herpositionering, branding & creatie

KraamZus
Herpositionering, branding & creatie

Aangezien wij al een behoorlijke tijd samen met KraamZus bouwen aan het merk van deze marktleider, zijn we een dankbaar klankbord voor de organisatie geworden.

Lees meer
Laat me meer projecten zien