Omdat een merk zonder hart bij niemand leeft

UNIVÉ VERZEKERINGEN

Sprog... het coöperatieve geweten van Univé

De weg van verzekeraar naar zekerheidsmerk

Univé is een grote speler in verzekeringsland en hecht grote waarde aan het idee dat je samen sterker staat. Daarom kun je bij Univé nog ‘gewoon’ een fysieke winkel binnenwandelen, waar je door échte mensen geholpen wordt en doet Univé iets terug voor de regio’s waar men actief is, door middel van sponsoring en charitatieve activiteiten.

Meestal heb je alleen contact met je verzekeraar als er iets geclaimd moet worden of als er een wijziging op een polis moet worden doorgevoerd. Hoe laat je je merk leven bij je klanten en medewerkers, buiten de momenten dat er nood aan de man is? Hoe zorg je er voor dat je coöperatie springlevend is, bij je medewerkers én je klanten?

Het uitgangspunt
Samen kun je meer. Dat wisten de agrariërs die 200 jaar geleden gingen samenwerken (om brandschade te verzekeren) ook al. Samen de handen ineenslaan zit Univé in het bloed. Het coöperatieve karakter van Univé is vandaag de dag relevanter dan ooit. Je ziet private energie-coöperaties ontstaan, producten zien het levenslicht dankzij het financiële duwtje van de groep (crowdfunding) en consumenten hechten steeds meer waarde aan de ‘cause’ die merken nastreven. Vruchtbare grond waar Univé-klanten (én de regio) de vruchten van plukken.

Onze rol
Onze rol bij Univé is die van uitdager, inspirator en die van het coöperatieve ‘geweten’. Hoe ver kun je de coöperatieve spirit doortrekken? En hoe geef je dit vorm, zowel naar binnen als naar buiten toe? Hoe kunnen we, bij alles dat we doen, intrinsieke ‘meerwaarde’ bieden aan Univé-klanten en beter nog: iets bijdragen aan de samenleving?

SAMEN magazine
Het magazine SAMEN is een prettig leesbaar middel van de centrale Univé-organisatie om 500.000 Univé-klanten te bereiken. Het magazine-format, dat zowel in papieren vorm als ook in digitale vorm verschijnt, is door Sprog ontwikkeld met het doel zo handzaam mogelijk non-commerciële content te vermengen met commerciële content.

De inhoud van SAMEN bestaat uit een centraal deel (o.a. trends, lifestyle, uittips en gadgets) en een regionaal katern (o.a. artikelen over de eigen regio, plaatselijke Univé-adviseurs aan het woord).

Een cadeau
Een magazine met een zorgvuldig uitgebalanceerde inhoud in een mooi jasje, waarbij we onszelf altijd de vraag stellen: hoe helpt dit de lezer verder en wat kán de lezer hier mee? Alleen met deze coöperatieve insteek realiseren we met iedere SAMEN editie een cadeautje voor de klanten van Univé.

Verder kijken dan je eigen organisatie.
Eén van onze verdiensten bij Univé Dichtbij is het feit dat álle inspanningen van haar medewerkers resulteren in een geldbedrag dat ten goede komt aan een goed doel. Hoe meer Univé-klanten profiteren van een goeie service, hoe meer geld er in de spaarpot van het goede doel gaat. Zo profiteren 3 partijen van de inzet van de medewerkers: de klanten van Univé, de maatschappij (het goede doel) en de derde winst is voor de organisatie als geheel (want ook de coöperatie moet gezond blijven).

SÅMEN handleiding
Univé Dichtbij is hard bezig te bouwen aan haar eigen organisatie én aan manieren om bij te dragen aan een betere samenleving. Hoe Univé-medewerkers een bijdrage kunnen leveren aan dit 'hogere doel' hebben wij heel toepasselijk in de vorm van een IKEA-stijl handleiding gecommuniceerd.

Doe-het zelf!
Iets betekenen voor een goed doel hangt vooral af van de mate waarin je de handen uit de mouwen steekt en in beweging komt. Samen met haar medewerkers wil Univé een sociale beweging maken. En dat is een beetje zoals doe-het-zelven, maar dan... met elkaar!

Om het goede doel een podium in de winkels te geven, zijn er dokterskasten van de Ikea geplaatst, gevuld met memorabillia van het goede doel. Zo wordt voor de buitenwereld zichtbaar wat Univé van binnen beweegt.

Naast bovenstaande voorbeelden hebben we tal van andere activatie-middelen ontwikkelt voor regionale Univé-vestigingen. Ook hebben wij een digitale salestool (dashboard) ontwikkelt waarmee we de medewerkers van Univé onder andere laten zien hoe vol de spaarpot van het goede doel is en alle informatievoorziening daar omheen.

Ook ondersteunen wij Univé bij de organisatie en hospitality van diverse sponsor-aangelegenheden.

Recente projecten

Univé Verzekeringen - Strategie, design & interne verankering

Univé Verzekeringen
Strategie, design & interne verankering

Univé is een grote speler in verzekeringsland en hecht grote waarde aan het idee dat je samen sterker staat. Hoe maak je van een verzekeraar een warm zekerheidsmerk?

Lees meer
Pastiel & Empatec - Positionering, design en interne verankering

Pastiel & Empatec
Positionering, design en interne verankering

Twee merken die aan de ene kant een innige band met elkaar hebben, maar aan de andere kant ook behoorlijk van elkaar verschillen. Hoe zet je deze twee merken goed op de markt?

Lees meer
KraamZus - Herpositionering, branding & creatie

KraamZus
Herpositionering, branding & creatie

Aangezien wij al een behoorlijke tijd samen met KraamZus bouwen aan het merk van deze marktleider, zijn we een dankbaar klankbord voor de organisatie geworden.

Lees meer
Laat me meer projecten zien