Achtergrond

Als je een klant tot tranen roert, weet je dat 't raak is.

Als alles klopt, ga je pas écht vliegen.
Onze klanten kunnen niet om hem heen, maar dat wil je eigenlijk ook niet. Het enthousiasme van creative director Sytse Prins is bijzonder besmettelijk (in de goede zin van het woord) en dat gunnen we iedereen die bij ons aanklopt voor een samenwerking. Sytse: “Ik ben een enthousiasteling die zich altijd een beetje onderdeel voelt van het bedrijf van de klant. Zo kan ik goed aanvoelen wat er speelt en zien wat het échte verhaal van de zaak is.” 
Als je een klant tot tranen roert, weet je dat 't raak is.

Sytse begon in de retail en is ervaringsdeskundige op het gebied van positionering. Zijn eigen bedrijf TimeOut Sport veranderde hij van winkelketen voor sportitems in sportieve modezaken. “Eigenlijk had ik in die periode graag met een bedrijf als Sprog willen sparren. Ik had namelijk al heel lang het gevoel dat ik met TimeOut Sport een omslag moest maken, maar ik had lange tijd het lef er niet voor. Achteraf klopte mijn onderbuikgevoel, want de transitie binnen het business model bleek absoluut de juiste keuze. Die had ik eigenlijk veel eerder kunnen maken.”


In de periode dat compagnon Ard Alderts nadacht over de toekomst van zijn bedrijf, kenden de mannen elkaar uit de schaatswereld, waar Ard op het ijs stond en Sytse sponsorde. “Ard vroeg mij om met hem op te trekken en Sprog te bouwen, maar ik twijfelde behoorlijk”, legt Sytse uit. En dan, grinnikend: “Ik had namelijk nooit een hoge pet op van marketingbureaus.”

Die twijfel verdween toen de twee samen gingen test driven. “We pasten de golden circle van Simon Sinek toe en zochten altijd naar de diepgang binnen bedrijven. Dat werkte. En het past ook goed bij mij, om je why, je eigen kracht, als uitgangspunt te nemen. Dat gaat verder dan mooie plaatjes en scherpe pay-offs.”

"Ik had eigenlijk nooit een hoge pet op van marketingbureau's."

Het eerste grote transitietraject dat Sytse onder zijn vleugel nam, was dat van KraamZus. Het bedrijf zocht aanvankelijk een nieuwe huisstijl, maar al gauw bleek dat het bedrijf zo hard aan het groeien was, dat niet alle medewerkers meer precies voelden waar ze het voor deden. “Ik ben toen op zoek gegaan naar het hart van de zaak en daarvoor 100 kraamzusters geïnterviewd. De resultaten daarvan presenteerden we tijdens een grote sessie. Dat leverde heel wat tranen van ontroering op bij iedereen. Dan weet je dat je raak zit. Kraamzorg is namelijk niet gewoon een vak, maar een passie. Het is dag en nacht borging geven aan vrouwen en gezinnen op hun meest kwetsbare moment. Dat hebben gevoel we in de positionering doorgevoerd, zodat iedere medewerker, of het er nou 10 of 200 zijn, hetzelfde verhaal kent én voelt.”

Die kern is volgens Sytse onmisbaar in iedere positionering, al helemaal nu de digitale ontwikkelingen in ieder branche tot vernieuwing of herontdekking dwingen. “Vroeger was het Hilton Hotel de grootste ter wereld. Nu heb je AirBnB. Hetzelfde geldt voor de Coolblues, Bol.coms en Ubers in de wereld. Als je helder hebt wat jouw business case is en deze naadloos aansluit bij waarom jij doet wat je doet, heb je een ijzersterke positie. Zelfs tegenover de grootste jongens in je vak. Dát is wat Sprog onderscheidend maakt: wij checken niet alleen de kwaliteit van je communicatie, maar ook de laag erboven. Als alles klopt, ga je pas vliegen. En ik ook."

Blog-overzicht