Arjen: “Hout met Historie had een leuke website, met een creatieve stijl. Maar het was wel een beetje plat. Ze lieten vooral zien welke producten ze hadden, maar het werd niet duidelijk dat de mannen heel Europa doorgaan om oude schuurtjes en treinsporen af te breken en zo dat hout te verzamelen. Hun vraag was dan ook: kunnen we de markt anders benaderen dan hoe we het nu doen? Daar zochten we samen een antwoord op.”
Sytse had het radicale idee om van deze houthandelaren de bol.com van oud hout te maken en ze zo echt te onderscheiden. Dat betekende dat de benadering van de markt niet zozeer zou draaien om het verkopen van hout, maar om het helpen van de afnemers. Arjen: “Wij wilden de ‘makers’ een podium bieden op het platform van Hout met Historie. Daar hebben we de website dus ook op ingericht, met focus op de mensen die iets moois maken van dat gejutte hout”, licht Arjen toe. “Zo help je de makers om hun afzetmarkt te vergroten en daarmee die van Hout met Historie ook."
Die nieuwe insteek ging gepaard met een renovatie van de website en huisstijl. “De kleurstelling van het beeldmerk is ontleend aan de houtbewerkingsmachines die je veel bij houtbewerkers ziet staan. Die hebben vaak zo'n kenmerkende, vale groene kleur. In het beeldmerk heeft vormgever Eric subtiel met de afkorting HmH gespeeld door er een setje meubels in te verwerken."
De fotografie voor Hout met Historie was ook een feestje, aldus onze Arjen. "Het was fantastisch om te zoeken naar een manier om de romantiek van het zoeken naar oud hout te benadrukken. Dat deden we in samenwerking met fotograaf Frank Meester. Ik vond het zó aansprekend dat de mannen dus naar heinde en verre reizen om bij boeren te vragen of ze een vergane schuur mogen afbreken, om vervolgens het hout mee te nemen naar Nederland. Het lijken in die zin wel strandjutters. Vandaar de geuzentitel Houtjutters.”
In plaats van een pay-off heeft Hout met Historie een vaste ‘chapeau’ (Frans voor hoedje) gekregen, zoals we dat in het vak noemen. Arjen: “Meer hebben ze eigenlijk niet nodig. Dat was ook het mooie aan dit traject. Klanten in de retail kunnen echt je creativiteit aanzwengelen, omdat het zo mooi afgekaderd is. Een mooi bedrijf met een tastbaar en prachtig product.”